Jotain on muuttunut minussa viimeisen puolentoista vuoden aikana: Olen alkanut pitämään hyvää palvelua itsestäänselvyytenä, Bahrainissa tottuu siinä mielessä liian hyvälle. Ruokakaupassa kassit pakataan kassalla valmiiksi, ja jos olen yksin ostoksilla ja kasseja on oikein paljon, ne kärrätään jopa autolle saakka. Kaikissa muissa kahviloissa paitsi joissain yltiöjenkkiketjuissa on aina pöytiintarjoillu, eikä tarjotinta koskaan tarvitse viedä pois itse. Jopa ostoskeskusten ruokamaailmoissa on työntekijöitä siivoamassa ruokailijoiden jälkiä.

Niinpä nyt sitten parin Suomen-päivän jälkeen minua on alkanut harmittamaan tämä suomalainen itsepalveluyhteiskunta. Kahvilassa ei edes teekuppia kaadeta minulle täyteen, ei edes vaikka pyysin, vaan joudun tekemään sen itse, hakemaan kupin hankalasti toiselta puolelta tiskiä painavine reppuineni ja pusseineni. Kun pääsen pöytään minun pitää ensin siivota se, jotta oma tarjottimeni mahtuisi siihen. Ja lopuksi tietty viedä se pois, jotten jättäisi samanlaista sotkua seuraavalle asiakkaalle.

Vaatekaupassa minun pitää viedä sovittamani vaatteet takaisin paikoilleen, en voi jättää niitä sovituskoppi"vahdille". Kuulin jopa verhon läpi, miten myyjä kieltäytyi hakemasta toiselle asiakkaalle toista kokoa vaatteesta, sillä syyllä että hän ei voi poistua paikaltaan.

Pankkiasiat ovat vielä oma lukunsa. Minä sentään sain hakea uuden pankkikortin palvelutiskiltä ilmaiseksi, mutta laskunmaksut suomalaiset tekevät kiltisti itse netissä koska tiskillä se maksaa, puhumattakaan saldotiedusteluista ja käteisen nostosta.

Suomalaiset ovat liian kilttiä kansaa, jotka on pikku hiljaa totutettu siihen, että kaikki pitää tehdä itse. Samalla kahvilat ja kaupat säästyvät palkkaamasta henkilökuntaa, sillä asiakkaat tekevät työt työntekijöiden puolesta.

Ymmärrän sen, että bahrainilaisessa palveluyhteiskunnassa ei myöskään ole kaikki hyvin, vaan hyväksi käytetään järkyttävästi alipalkattua siirtotyövoimaa. Ja että suomalainen työ on kallista, ja jos olisi enemmän henkilökuntaa, se näkyisi tuotteiden ja palveluiden hinnassa. Mutta joku kultainen keskitie tähän varmaan voisi löytyä?