En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Olemme nyt reilun kuukauden, melkein kaksi, takunneet nettiyhteytemme kanssa. Hankimme hienon uuden tietokoneen, mutta meillä on ollut ongelmia saada siihen toimiva nettiyhteys. Meillä on langaton reititin olohuoneessa, ja hienosti toimiva nettiyhteys siellä. Mutta johtuen paksuista seinistä, yhteys pätkii makuuhuoneeseen, jossa uusi tietokoneemme sijaitsee.

Olemme ostaneet näiden melkein kahden kuukauden aikana lähistöllä sijaitsevasta tietokoneliikkeestä läjän laitteita, jotka kaikki ovat sanoneet yhteistyösopimuksensa irti aina kun niitä on yritetty asentaa tänne. Joten olemme aina joutuneet kiikuttamaan laitteet takaisin liikkeeseen. Liikkeessä ja sen teknisessä tuessa on oltu ihanan kärsivällisiä ja avuliaita, aina valmiita auttamaan. Mutta ongelma on tainnut koko ajan piillä siinä, että kukaan siellä ei koskaan ole pysähtynyt miettimään, mikä ratkaisu oikeasti on tilanteessa paras. Meistä on kai aina vain haluttu päästä nopeasti eroon, ja tarjottu äkkiä joku ratkaisu jotta siten saisivat meidät katoamaan ovesta mahdollisimman äkkiä laitteinemme ja ongelminemme. Ja kaiken lisäksi meillä käynyt teknikko on koko ajan luullut tekevänsä aivan jotain muuta kuin mitä me olisimme halunneet hänen tekevän.

Olemme itse olleet älyttömän tyhmiä. Emme ole hoksanneet jatkuvasti tarkistaa ja vaatia, että liikkeessä ja teknisessä tuessa ollaan ajan tasalla, että kaikki tietävät mistä on kyse ja ennen kaikkea, että siellä pysähdyttäisiin miettimään sellaista ratkaisua joka oikeasti toimii. Olemme liian kiltisti vain juosseet toteuttamassa heidän nopeita mutta toimimattomia ratkaisujaan. Ja odottaneet.

Mutta, nyt tulee se suurin tyhmyys, jonka olemme tehneet:

Olemme toimineet kuten suomalaiset.

Suomalaisethan ovat tottuneet tekemään kaiken itse ja usein vielä maksamaankin siitä. Joten tottakai me automaattisesti oletimme, että tämäkin asia on sellainen, joka meidän pitää itse hoitaa ja huolehtia. Mutta eieiei, niin ei toimita Bahrainissa.

Täällä pitkään asuneen suomalaisen neuvosta hoksasimme vihdoin tarttua puhelimeen ja soittaa vuokranantajallemme, eli tämän talon omistajan toimistoon. Kerroin ongelmamme, ja sieltä ystävällinen täti sanoi melkein ennen kuin ehdin lopettaa lauseeni, että kyllä, viikon kuluttua tulemme asentamaan ylimääräisen nettipistokkeen makuuhuoneeseenne.

Ilman mitään kustannuksia, viikossa.

Vitsi, tämän kun olisimme tajunneet kaksi kuukautta sitten, meillä olisi ollut toimiva netti uudessa koneessamme jo aikapäiviä sitten! Mutta ei, me kun olemme Suomesta, meidän pitää tehdä kaikki vaikeasti, eli itse.

Tosin sen verran olen jo kolhiintunut tässä matkan varrella, että en usko että kaikki on näin helposti hoidettu. Uskon, että tässäkin tulee vielä mutkia matkan varrella ja saamme ruveta tappelemaan vuokranantajamme kanssa ja odottamaan asentajaa viikkokaupalla.

Mutta toivotaan että kyynisyyteni on turhaa ja olen viikon päästä onnellinen nettisurffailija ja ennen kaikkea Skypeilijä.

Pidän teidät ajan tasalla.